HOE GEZOND IS VIS UIT BLIK?

HOE GEZOND IS VIS UIT BLIK?

In tegenstelling tot vaak wordt gedacht, is vis uit blik net zo gezond als verse vis. Hoe kan dat?

Het antwoord is eigenlijk heel simpel. Omdat de vis vrijwel direct na de vangst ingeblikt wordt (binnen 24 uur), blijven de voedingsstoffen bewaard. Verse vis, daarentegen, kan 3 dagen lang bij de visboer blijven liggen.

Vis uit blik wordt op hoge temperaturen (op ongeveer 100°C) gegaard, zodat de bacteriën worden gedood. Door de bijzondere conserveertechnieken die hiervoor gebruikt worden, zijn er geen conserveringsmiddelen nodig en blijven alle voedingsstoffen bewaard. Eén blikje sardientjes van ongeveer 90 gram bevat bijvoorbeeld meer dan 50% van de aanbevolen hoeveelheid belangrijke voedingsstoffen. Eén blikje makreel bevat een hoge concentratie Omega-3 vetzuren en is een belangrijke bron aan vitamine-D, mineralen en eiwitten. Tonijn uit blik bevat veel voedzame bestanddelen, waaronder fosfor, seleen, vitaminen en eiwitten en draagt eraan bij dat het cholesterolgehalte op peil blijft. Zalm heeft een hoog gehalte aan Omega-3 vetzuren. Bovendien is deze vis een rijke bron aan vitamine D, B12, eiwitten & mineralen (o.a. selenium). En zo kunnen wij doorgaan...

In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, is er in werkelijkheid bijna geen verschil in voedingswaarde te vinden tussen verse vis en vis uit blik. Beide mogelijkheden zijn lekker en dragen bij aan een goede gezondheid. De ene vis is niet beter dan de andere en beiden zouden geïntegreerd kunnen worden in de Nederlandse eetcultuur, zoals het al gebeurt in zuidelijke landen, zoals Portugal, Spanje en Italië.

Laat een Bericht Achter

* Naam
* Email (Niet Gepubliceerd)
   Website: (Site url withhttp://)
* Opmerking:
Vul de code in